Program-Messenger-Teknoloji Formu
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
Giriş yap

Şifremi unuttum

Arama
 
 

Sonuç :
 


Rechercher çıkıntı araştırma

En son konular
» Uygun Modüller
Heykel Ve Heykelcilik EmptySalı Nis. 27, 2010 11:48 pm tarafından ScL

» Sitemize Video Ekleme!
Heykel Ve Heykelcilik EmptySalı Nis. 27, 2010 11:15 pm tarafından ScL

» Oyun İçi Yang, Gold Satımı
Heykel Ve Heykelcilik EmptyC.tesi Nis. 24, 2010 10:05 am tarafından Admin

» MP3 İndirme Siteleri ve Programları!
Heykel Ve Heykelcilik EmptyÇarş. Nis. 21, 2010 10:43 pm tarafından ScL

» Happy Tree Friends - Happy Trails (Part 2)
Heykel Ve Heykelcilik EmptyÇarş. Nis. 21, 2010 9:21 pm tarafından ScL

» Site Yarısmaları 2
Heykel Ve Heykelcilik EmptyÇarş. Nis. 21, 2010 8:38 pm tarafından Admin

» 61 Yeni İcon Eklenmiştir!
Heykel Ve Heykelcilik EmptyÇarş. Nis. 21, 2010 8:28 pm tarafından Admin

» Facebook Sayfaya Kod Yerleştirme!
Heykel Ve Heykelcilik EmptyÇarş. Nis. 21, 2010 5:43 pm tarafından ScL

» Zealsun Zs 150-19 Cruiser
Heykel Ve Heykelcilik EmptyÇarş. Nis. 21, 2010 3:44 pm tarafından ScL

» Site Yarısmaları 1
Heykel Ve Heykelcilik EmptyÇarş. Nis. 21, 2010 3:22 pm tarafından ScL

» Hacı Bana Ordan Orta Şekerli Çay Yapıver...
Heykel Ve Heykelcilik EmptyÇarş. Nis. 21, 2010 2:33 pm tarafından Search

» Reklam Alanı!
Heykel Ve Heykelcilik EmptySalı Nis. 20, 2010 11:42 pm tarafından ScL

» Manga-Dünyanın Sonuna Doğmuşum...
Heykel Ve Heykelcilik EmptySalı Nis. 20, 2010 7:37 pm tarafından ScL

» Kalbin öyküsü..
Heykel Ve Heykelcilik EmptySalı Nis. 20, 2010 3:26 pm tarafından Admin

» Aprilia RS 125 En iyi dizany ödülünü kazandı.
Heykel Ve Heykelcilik EmptySalı Nis. 20, 2010 2:48 pm tarafından Admin

Tarıyıcı
 Kapı
 Indeks
 Üye Listesi
 Profil
 SSS
 Arama
En iyi yollayıcılar
Admin
Heykel Ve Heykelcilik Vote_lcapHeykel Ve Heykelcilik Voting_barHeykel Ve Heykelcilik Vote_rcap 
ScL
Heykel Ve Heykelcilik Vote_lcapHeykel Ve Heykelcilik Voting_barHeykel Ve Heykelcilik Vote_rcap 
Search
Heykel Ve Heykelcilik Vote_lcapHeykel Ve Heykelcilik Voting_barHeykel Ve Heykelcilik Vote_rcap 
leonidas71
Heykel Ve Heykelcilik Vote_lcapHeykel Ve Heykelcilik Voting_barHeykel Ve Heykelcilik Vote_rcap 

Anahtar-kelime

Mayıs 2024
PtsiSalıÇarş.Perş.CumaC.tesiPaz
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Takvim Takvim

Istatistikler
Toplam 10 kayıtlı kullanıcımız var
Son kaydolan kullanıcımız: sudenaz

Kullanıcılarımız toplam 136 mesaj attılar bunda 118 konu
Anket
Site Çalısanları

C.tesi Nis. 17, 2010 7:07 pm tarafından ScL

Kendimizi Taktim Ediyoruz :) Tanısmanız Dileyi ile...

Mehmet:Kurucu Cool
Barıs:Tasarımcı Like a Star @ heaven
Ogün:Logo Tasarım affraid


Yorum: 2

RSS akısı


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 
Bloglines 


Reklam alanı

Heykel Ve Heykelcilik

Aşağa gitmek

Heykel Ve Heykelcilik Empty Heykel Ve Heykelcilik

Mesaj tarafından Admin Ptsi Nis. 19, 2010 9:39 am

Heykel ve Heykelcilik

Ağaç tunç taş pişmiş toprak alçı vb. maddelerle insan ve hayvanı üç
buutlu (boyutlu) olarak ortaya koyma resimlendirme. “Heykel” kelimesi
daha ziyâde vücudunun bütün organları tam yapılan canlılar için
kullanılır. İnsan bedeninin bir kısmını ifâde ederse buna “büst” denir.
Bu işleri kendisi için sanat hâline getirenlere ise “heykeltraş” adı
verilir.

Heykel ve heykelciliğin târihçesi: Heykel ve heykelciliğin târihi eski
zamanlara kadar uzanır. Dünyânın çeşitli yerlerinde yapılan kazılarda
mermer ağaç taş pişmiş toprak mâden vs. gibi çok çeşitli malzemeden
yapılmış heykel ve heykelciklere rastlanmaktadır. Bunlar ve diğer
heykeller üzerinde yapılan incelemelerden heykellerin büyük bir kısmının
çeşitli kavimlerin ilâh olarak tanıdıkları varlıkları tasvir ettikleri
bâzılarının kral-kraliçe gibi hükümdâr âilelerini kahramanları ve
kahramanlık olaylarını bilim sanat ve sporda meşhur olmuş kimseleri bir
kısmının da çeşitli insan ve hayvanları tasvir ettikleri anlaşılmıştır.
Târihî araştırmalar ilk heykelin ne zaman ve kimler tarafından yapıldığı
hakkında herhangi bir netîce vermemektedir.

Târihi çok eski olduğu bilinen heykel ve heykelciliği bu derece
yaygınlaştıran asıl sebeb inançtır. Çeşitli devirlerde yaşamış
insanların tapındıkları ve ilâh tanıdıkları şeylerin ağaç taş mâden
üzerine işlemeleri ve ibâdetlerini bunlara karşı yapmaları heykel ve
heykelciliğe cemiyet hayâtında geniş yer verilmesine yol açmıştır. İslâm
dînine âit kaynaklarda ilk heykelin yapılması şöyle anlatılmaktadır:

İlk insan ve peygamber olan Âdem aleyhisselâm ve bundan sonra da
torunlarından İdrîs aleyhisselâm insanlara peygamber olarak gönderildi.
Hepsi de tek yaratıcı olan Allah’a inanmayı ve O’nun emir ve yasaklarına
uymayı anlattılar. İdris aleyhisselâmın göğe çıkarılmasından sonra
insanlar azdı doğru yoldan ayrıldı. Bu arada hazret-i İdris’in
ayrılığına dayanamayanlar onun sûretini (heykelini) yaptılar. Daha sonra
çeşitli canlıların heykelleri yapıldı. Zamanla insanlar putlara yâni
heykellere tapınmaya başladılar.

Aklı ile bir yaratıcının varlığını düşünen ve anlayanlar ona giden yolu
kendi başına bulamadı. Bunu önce etrâfında arayarak kendisine en büyük
faydası olan güneşi yaratıcı sandı ve ona tapmaya başladı. Sonra büyük
tabiat güçlerini fırtınayı ateşi kabaran denizi dağları yırtıcı
hayvanları ve benzerlerini gördükçe bunları da yaratıcının yardımcıları
sandı. Her biri için bir sembol bir sûret yapmaya kalktı. Bunlardan
putlar doğdu. Daha sonra bu putlara heykel adı verildi. Bunların
gazâbından zarar vermesinden korkan insanlar onlara kurbân kesti. Her
yeni olayla o olayı temsil eden putların miktârı arttı. Eski Yunan Roma
Mısır ve Mezopotamya tapınakları Amerika’daki ve Asya’daki ibâdet için
yapılan yerler sayıları yüzlere varan bu putlarla dolduruldu. Ayrıca
evlere saraylara ve başka yerlere de bunlar konuldu. İslâmiyet insanlara
tebliğ edilmeye başlandığı zaman Kâbe’de 360 put (heykel) vardı.
İslâmiyetin yayılmasıyla insanlar putlara heykellere tapınmanın
gülünçlüğünü anlamışlarsa da bugün bile güneşe ve ateşe tapanlar ile
inanç ve ibâdetlerine heykelleri karıştıranlar (Budistler Hıristiyanlar
bâzı Afrika ve Amerikan yerlileri gibi) vardır. Çünkü insan insanlığın
yolunu aydınlatan peygamberler olmadan ve onlara inanmadan her şeyi
yaratan tek ve sonsuz Allah’a kendi başına bir türlü ulaşamamaktadır.

Heykelcilikte usûl ve teknikler: Heykelci hem çizici hem de
uygulayıcıdır. Heykelcilerin bâzıları sâdece ellerine verilen şekilleri
ya oyarlar veya dökerler. Heykelcilikte; oyma biçimleme inşâ ve
birleştirme döküm bitirme gibi teknikler vardır.

Oyma: Heykelci tek parça bir kütleyi istenen düzen içinde şekillendirir.
Taş ve ahşap heykelcilikte bu usûl kullanılır.

Biçimlendirme: Yoğrulabilir heykel malzemelerinin elle
şekillendirilmesi. Bunların maddesi kil balmumu ve alçıdır.

Birleştirme: Önceden şekillendirilmiş malzeme ve parçaların usûlüne
uygun olarak biraraya getirilmesidir.Birleştirme heykelcilikte kumaş saç
çıta kalas formika cam ip metal borular vb. maddeler kullanılır.

Döküm: Serbest heykeller yapılacağı gibi yapılmış heykellerin de
kopyaları yapılır. Çeşitli döküm usûlleri vardır.

Bitirme işi: Bitmiş heykelleri perdahlama cilâlama boyama ve yaldızlama
gibi uygulamaların yapılmasına denir.

Günümüzde ve Avrupa’da heykel ve heykelcilik: İnsanların heykellere
tapmaya başlamasından sonra heykelcilik bir sanat ve ticâret metaı
olmuştur. Yüzyıllarca insanlar her çeşit malzeme ve maddelerden
heykeller yapmışlar ve hattâ bunları başkalarına satarak geçimlerini
temin etmek yolunu tutmuşlardır. Arkeolojik kazılarda çeşitli yörelerde
bol miktarda bulunup müzelere konan heykeller bunu ispatlamaktadır.
Bilhassa mermerden yapılan heykeller günümüze kadar sanat özelliklerini
korumuşlardır.

Avrupa’da başlayan Rönesans hareketi ile heykelcilik ayrı bir önem
kazanmış Michelangelo bu devirde yetişen heykeltraşların en meşhuru
olmuştur. Bu zamandaki heykellerin yapımı süsleme sanatı ile birlikte
gelişmiştir. Ayrıca heykeller şimşir ıhlamur meşe ve ceviz gibi sert
ağaçlar oyularak çok çeşitli ölçülerde yapılmıştır. Taştan yapılan
heykellerin kırılması çabuk olduğundan eski zamanlardan beri mermer
kullanılması daha yaygındır ve daha çok tercih edilmiştir. Zamânımızdaki
heykeltraşlar tarafından ekseriyâ mermer bronz tunç gibi kırılma
tehlikesi daha az olan ve dayanıklılığı bulunan malzemeler
kullanılmaktadır. Bunların yanında fildişinden heykel yapmak eskiden
olduğu gibi günümüzde de biblo şeklinde devâm etmektedir.

Türklerde ve İslâm devletlerinde heykelcilik: Türkeler İslâmiyeti
kabûlünden önce dînî bir kutsallık verdikleri şeylerin heykellerini
yaparak tapındıkları iddiâ edilmiştir. Fakat bilindiği kadarı ile
Türklerde bu sanat heykelcilik şeklinde görülmez. Ancak Orhun
Âbidelerine bakıldığında mezar taşlarına insan başı yapıldığı görülür.
Bu tapınma değil belki ölüye benzetilerek yapılan bir hâtıra olmalıdır.

İslâmiyeti kabûlünden sonra Türklerde ve diğer İslâm devletlerinde
putperestliğe yol açan canlılara tapmayı önlemek için heykel yapmak
yasaklanmıştır. Çünkü İslâm dîni insanlarla alay edilmesine canlılara
tapınılmasına ve gençlerin fuhşa sürüklenmesine evlilerin baştan
çıkarılmasına âlet olan canlı resimlerini heykelleri yasak etmiş;
canlıların anotomik parçalarının bitkilerin ve her çeşit fizik kimyâ
astronomi ve inşâat resimlerini serbest bırakmıştır. İlimde teknikte
lâzım olan resimlerin yapılmasını bunlardan fayda elde etmeyi
emretmiştir. İslâm dîni her şeyde olduğu gibi resimleri de faydalı ve
zararlı olmak üzere ikiye ayırmış faydalı olanlarına da müsâde etmiştir.
İslâmiyet güzel sanatlarla uğraşmayı ve onda ilerlemeyi önlememiştir.
Sâdece heykelciliği yasaklamıştır. İslâm sanat târihini inceleyenler
dünyâda eşine rastlanmayacak sanat şâheserlerinin meydana getirildiğini
görmektedirler. Çeşitli İslâm ülkelerinde insan aklına durgunluk verecek
kadar güzel ve bugün dahî ziyâret edenlerin karşısında hayret ve
hayranlıklarını gizleyemedikleri sanat eserleri mevcuttur. Selçuklularda
ve bilhassa Osmanlılarda güzel sanatların her çeşidinde meselâ câmi
kervansarayköprü mîmârîsi çini süsleme hat (yazma ve ¤¤¤yinât) vb.
çeşitli sanat kollarında hârika eserler vücuda getirilmiştir.

Osmanlılar devrinde Sanâyi-i Nefîse Mektebinin açılması ile minyatür ve
resimleme sanatına âit bâzı örneklere önem verilmiştir. Günümüz
Türkiyesinde ise güzel sanatların her kolunda olduğu gibi heykelcilik
dalında da bâzı çalışmalar yapılmaktadır. Üniversite bünyesinde öğretim
yapan güzel sanatların heykelcilik bölümünde heykeltraşlar
yetiştirilmektedir. Zikir anmak Allah'ı hatırlamak her sözünde ve her
işinde O’nun emirlerine uymak yasakladıklarından sakınmak. (Bkz.
Tasavvuf) Anma anımsama ezberleme hatırlama. Söylenmesi tavsiye edilen
hamd sena ve dua için kullanılan sözler. Bazı alimler zikri insana sevap
kazandıran her türlü hareket olarak tarif etmişlerdir.




Heykelcilik

Canlıları veya eşyayı maden tahta gibi çeşitli malzemeyle temsil etme
sanatıdır. Heykelcilik üç boyutlu (yükseklik genişlik derinlik) biçim
yaratma sanatıdır. Bu iş kesim biçimleme kalıplama gibi özel tekniklerle
hazırlanan çeşitli malzemeyle yapılır. Elde edilen biçimler de değişik
tiplerde olur.

Kabartmalar düz bir yüzey üzerinde engebeler meydana getirir: bunlar az
veya çok çıkıntı yapmalarına göre alçak kabartma veya yüksek kabartma
diye adlandırılır. Bir de. tam oyma yani bir kaidenin üstünde duran
heykeller vardır.

İlk heykeller Milattan önce 35000 ve 8000 yılları arasında ortaya çıkmış
kadınlar ve hayvanlar yüzeyden ayrılmış biçimde veya ayrılmadan taşa
fildişine kemiğe oyulmuş veya kille biçimlendirilmişti.

Heykel sanatının en eski örnekleri Akdeniz kıyısındaki ülkelerde
bulunmuştur. Eski Mısır'da heykeller genellikle dinsel bir nitelik
taşıyordu: insanların ka'sını (insanın dayanağı olan hayatî güç) ölümden
sonra da barındırsın diye firavunlarla hizmetkârlarının (yazıcılar
zanaatçılar) heykelleri yapılıyordu bunlara insanın «kopya»sı anlamında
«suret» denirdi. Asurlular alçak kabartmalarda savaş sahnelerini''
tasvir etmiş; hayvan sanatını da geliştirerek bize hayalî bir hayvanlar
âlemi (insan başlı boğalar kartal başlı aslanlar kanatlı atlar) miras
bırakmıştır. Persler ise emaye tuğladan alçak kabartmalar yapmıştır.

Eski Yunan heykelciliği kutsallık anlayışının izlerini taşır:
delikanlılarla genç kızları ayin duruşlarında tasvir eder. Klasik dönem
heykeltıraşları insan vücudunu en güzel biçimleriyle ve hareket halinde
tasvir ettiler. M.Ö. IV. yy.da Skopas Praksiteles ve Lysippos insanın
tutkularını acılarını ifadeye çalıştılar. Bu gerçekçilik eğilimi
Helenistik dönemde daha da önem kazandı.

İtalya'da Etrüskler büyük bir gerçekçilik ifade eden heykellerini çok
renkli pişmiş topraktan veya bronzdan yaptılar. Romalılara gelince işe
Yunan sanatını kopya etmekle başlamışlardı sonra da portrede (pek
gerçekçi büstler bıraktılar) ve binalarını kapladıkları tarihsel veya
dinsel kabartmalarda kendilerim gösterdiler.Zikir anmak Allah'ı
hatırlamak her sözünde ve her işinde O’nun emirlerine uymak
yasakladıklarından sakınmak. (Bkz. Tasavvuf) Anma anımsama ezberleme
hatırlama. Söylenmesi tavsiye edilen hamd sena ve dua için kullanılan
sözler. Bazı alimler zikri insana sevap kazandıran her türlü hareket
olarak tarif etmişlerdir.

Roman ve Gotik Batıda kısmen büyük istilâlardan ileri gelen bir gerileme
döneminden sonra heykelcilik Karolenjler zamanında yeniden canlandı.
Fildişi ve madenler en çok kullanılan malzemeydi: doğanın ve insan
vücudunun biçimlerini yansıtmağa çalışılıyordu. XI. ve XII. yy.da yani
roman sanatı döneminde heykelcilik aslında dinsel olmakla birlikte
mimarlığa bağlanmış alın tablalarıyla atkı taşlarıyla sütun
başlıklarıyla birleşip kaynaştı.

Buna karşılık gotik sanat (XIII. yy.) mimarlıktan kendini kurtardı. O
zaman yüzeyden ayrılmış kabartmalar önem kazandı: kilise kapılarını
sütun-heykeller süsledi. Bu heykeller giderek doğala yaklaşıyor ve
insanı ele alıyordu. İtalya'da Pisano ailesi sonra da Arnolfo di Cambio
bu araştırmanın Pisa'da Floransa'da ve Perugia'da öncüleri oldular.

Hareket ve İfade

Rönesans İtalya'da yeni bir anlayıştan doğdu: insan dünyanın merkezi
haline geldi. Artık din dışına çıkan heykelcilik insan vücudunun
güzelliğini gözler önüne serdi. Ghiberti Donatello Della Robbia
Verrocchio Michelangelo bu sanat dalının en ünlü temsilcileridir.
Fransa'da heykel sanatı Michel Colombe Jean Goujon Germain Pilon ile
temsil edilmekteydi. Bu akım bütün Avrupa sanatını etkileyecekti.
İtalyanlar özellikle Bernini ve Algardi XVII. yy.da barok sanatın
öncüleri oldular ve bu tarz ertesi yüzyıl rokoko tarzının aşırılıklarına
götürdü.

Bir yandan klasikçilik öte yandan barok akım XVIII. yy.da Adam Slodtz ve
Lemoyne gibi klasiklerle Bouchardon Pigalle Falconet ve Houdon gibi
barokların öncülüğünde çatıştı. Öteki Avrupa ülkeleriyle İtalya ve
Fransa'nın etkisinde kaldı. XVIII. yy. sonu ve XIX. yy. başlangıcı
neoklasikçiliğin bütün Avrupa'ya yayılmasına sahne oldu. En ünlü
temsilcileri İtalyan Canova ile Danimarkalı Thorvaldsen'di.

Hayal Gücünün Bütün Kaynakları

Romantikler de natüralistler de neoklasikçiliğin soğukluğuna karşı bir
tür hayata dönüş ile tepki gösterdiler; artık duyguların açığa
vurulmasından korkulmuyordu. Rude Barye Daumier Carpeaux sonra da Rodin
ve Maillol bu yeni akımın öncüleridir.

XX. yy. yetenekler yönünden pek zengindir ve çok yönlü araştırmalara
sahne olmuştur. Archipenko Duchamp-Villon Lipchitz Zadkine natüralizmi
reddederek eşyayı çözümlediler ve hacimler halinde yeniden kurdular
(kübizm). Fütüristler (Boccioni) dinamizmi dile getirdiler.

Figüratif heykelcilik (Brancusi Richier Giacometti) soyut sanatla
(Pevsner Gabo Arp) birlikte yaşarken kimi zaman belirli sınırların
dışına çıktı (Moore). Artık hacimi tasvir etmek yetmiyor. Eserler hava
hareketleri (Calder) veya motorlar (Gabo Schöffer) sayesinde hareket
kazanıyor. Işık saçıyor ses çıkartıyor.

Modern sanayinin kaynaklarından yararlanan teknikler de (Cesar'ın
Sıkıştırmaları; elektronik akımlar) malzeme de giderek çeşitlilik
kazanıyor: sanatçılar (Picasso Oldenburg) günümüzde geleneksel veya
modern malzeme kadar sanayi artıkları veya günlük eşyayı da
kullanmışlardır.

Biçimleme ve Kalıplama

Biçimleme heykelciliğin alfabesidir: balmumu veya ıslak toprakla elde
bir biçim yapılıp küçük malalar veya taslak kalemleriyle düzeltilir.
Kalıp bir eseri çoğaltmaya olanak verir: bir cismin izini veya
negatifini almaktan ibarettir sonradan kalıp ¤¤¤¤i görecek ve içine alçı
veya eritilmiş maden dökülecektir.

Bütün Dünyanın Malı Olan Sanat

Afrika sanatı özellikle Benin yöresinde ilgi çekici bronz heykeller
vermiştir; Okyanusya tahtadan pişmiş topraktan veya bitki liflerinden
maskeler yaratmıştır. Amerika Kıtası'nda Aztekler ve Mayalar taştan ve
pişmiş topraktan dev heykeller yapmışlardır; Mohikanlar ve İnkalar
özellikle çömlekçilik ve kuyumculuk sanatında ileriydiler.

Çin'de Çang Hanedanı zamanında bronzdan ve pişmiş topraktan heykeller
yapıldı. Han Hanedanı'nda ise kilden yapılmış günlük kullanma eşyası
seramik veya bronz vazoların yanı sıra kilden günlük kullanıma yarayan
eşyalar yapıldı. Guptalar döneminde (IV.-VI. yy.) doruğuna erişen Hint
sanatı Khmer ülkesini Angkor'u hattâ Cava 'yi etkiledi.

Malzeme

Heykelcinin elinde çeşitli malzeme vardır. Taş (kireçtaşı mermer) tahta
fildişi kemik yontulmağa elverişlidir. Kil balmumu alçı yalancı mermer
(mermertozu katılmış alçı) alçıyla telden oluşan staff çimento kaba
mukavva (kartonpat) biçimlenmeğe veya kalıplanmağa elverişlidir.
Madenler eritilir dökülür dövülür kaynatılır üzerlerine bir kazı
kalemiyle motifler kazılır veya kaplanır.









Heykel Ve Heykelcilik User_offline












[Linkleri görebilmek için üye olun veya giriş yapın.]
Admin
Admin
Admin
Admin

Mesaj Sayısı : 104
Kayıt tarihi : 16/04/10
Yaş : 29
Nerden : Adana/Pozantı

http://bilisimbordo.tk

Sayfa başına dön Aşağa gitmek

Sayfa başına dön


 
Bu forumun müsaadesi var:
Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz